Nederlands Français English

Historiek 369 SQN Air OP




Gedurende de stabilisatieperiode van de eeste wereldoorlog krijgt de Vliegenierscompagnie de benaming: “Militair Vliegwezen”. In februari 1916 wordt een 6e. Escadrille opgericht. Ze wordt eenvoudig 6e.Escadrille Waarneming genaamd. Het Militair Vliegwezen bestaat dan uit vier waarnemingsescadrilles (de 2e., 3e., 4e. en de 6e.), twee Jachtescadrilles (1e. en 5e.), en een escadrille Watervliegtuigen in Afrika. De 6e.Escadrille Waarneming vervoegt de 4e en de 5e Escadrille op het vliegveld van Houtem-bij-Veurne, in de onmiddellijke buurt van het Algemene Hoofdkwartier van het Belgische Leger.

Ze ontvangt en twintigtal Britse tweedekkers-tweezitters Royal Aircraft Factory B.E.2C met Daimler motor van 90 PK. Bijgenaamd “Bees”, wordt dit toestel sedert 1914 bij het Britse Leger voor verkenning- en bombardementopdrachten ingezet.




De 6e.Escadrille neemt als leus “ad fata trahunt” (ze gaan hun lot tegemoet). Het gebruik van de BE-2C vliegtuigen en de engelse uitspraak van hun naam “Bees” (bij in het engels) ligt aan de oorsprong van het kenteken van de escadrille, een bij met gestrekte vleugels. Dit kenteken werd op de romp van de vliegtuigen van de 6e Escadrille aangebracht. Onder de rangen van het 6e escadrille vinden we piloten terug als l’Adjudant Vlieger Stampe (toekomstige ontwerper van de SV4) en Luitenant-Waarnemer Piron (toekomstige Commandant van de Brigade die zijn naam dragen zal gedurende WO II, en toekomstige Commandant van de Landmacht).

In 1919 wordt, naast de Artilleriewaarneming, het 6e.Escadrille de eer toebedeeld het Belgisch Koningspaar voor al hun nationale en internationale verplaatsingen te vervoeren. Van dan af wordt ze de Koninklijke Escadrille.

In 1924 verhuist het De 6e.Escadrille verhuist naar het nieuwe vliegveld van Goetsenhoven en wordt aangehecht aan de 1e. Waarnemingsgroepering. Ingevolge het pact van Locarno en de economische crisis beslist de regering het aantal eenheden te reduceren. De herinrichting van het Militaire Vliegwezen heeft de afschaffing van alle escadrilles met paar nummer tot gevolg, waardoor de 6e.Escadrille ontbonden werd. De Bij gaat rusten....




Na de tweede wereldoorlog besliste de Belgische regering het Leger te organiseren naar Brits model. Majoor Vlieger Van der Stock, zelf een oorlogsheld, werd belast met de oprichting van het allereerste Air OP Escadrille. Het 369ste Smaldeel werd opgericht te Brasschaat op 1 juni 1947 als artillerie-waarneming squadron (369 Air OP) en de oprichting van het smaldeel kaderde in de uitbouw van het naoorlogse Militaire Vliegwezen. De jonge Air OP eenheid krijgt officieel de tradities toegewezen van het 6e Waarnemings Esc. Het moest met haar installatie te Brasschaat wachten tot de nodige infrastructuurwerken voltooid waren en werd operationeel op 31 07 1947. Op 14 Februari 1948 ontvangt het 369ste Air OP Escadrille zijn eerste vliegtuig: een de Haviland DH Tiger Moth. Het escadrille werd uitgerust met twee vliegtuigen van dat type, teneinde de piloten toe te laten hun kwalificatie in acrobatisch vliegen te behouden.


L18C


Door de aanvang van de Koude Oorlog werd bepaald dat de banden tussen de West-Europese landen nauwer moesten worden aangehaald. De versteviging van de solidariteit tussen de Europese landen moest met een versterking van hun militair potentieel gepaard gaan. Begin 1948 verbond België er zich toe binnen het raam van deze Europese militaire organisatie, het Militaire Vliegwezen te herstructureren. Als aanzet van deze nieuwe koers werd op 1 februari 1948 beslist de Belgische Wings te "herdopen" en ze een nieuwe naam te geven. Zo werd eind februari 1948, acht maand na de oprichting, het 369ste Smaldeel Artilleriewaarneming tot het 15e Smaldeel Air OP (Air Observation Post) omgevormd en werd het uitgerust met deHavilland DH.82 Tiger Moth en Auster AOP Mk VI. Enkel het 349ste en 350ste Smaldeel behielden, op grond van hun rijke traditie, de nummering die hen tijdens de oorlog in de RAF was toegekend.


L18C


Op 1 september 1949 wordt een plechtigheid georganiseerd op de basis van Florennes, waar de Stafchef van de Luchtmacht, Generaal Vlieger Leboutte, officieel acht vaandels met de emblemen van de roemrijke Escadrilles van 14-18 overgeeft aan acht nieuwe Escadrilles van de Luchtmacht. Majoor Vlieger Van Der Stock (CO van het 15de Escadrille Air OP in Brasschaat) krijgt het vaandel dat het kenteken van de "Bij" (van het 6de observatie Escadrille) draagt uit handen van Generaal Bergé.




L18C


Op 16 Juli 1952 wordt in Brasschaat het eerste exemplaar geleverd van de Amerikaanse tweezitter Piper Cub L-18C. Dit type zal de Auster vervangen in de Air OP eenheden. In totaal worden 157 toestellen geleverd (OL-01 tot OL-157) in het kader van het MDAP programma (Mutual Defence Aid Program). De Amerikaanse vrijgevigheid maakte het in 1957 mogelijk 16 vliegtuigen aan Denemarken af te staan (L-88 tot L-103), en 9 andere (L-104 tot L-112) aan het Nederlandse Leger. Zes L-18C, gekocht van de Amerikaanse regering, werden overgebracht naar Belgisch Kongo voor de militaire Luchtvaart van de Force Publique.

L18C


Op 20 November 1952 worden twee ééndekkers van het type Chipmunk geleverd in Brasschaat (15de escadrille). Deze stunttoestellen zijn bedoeld voor de Luchtmachtpiloten van de eenheid, zodat deze hun kwalificatie acrobatisch vliegen kunnen behouden. Deze toestellen vervangen de twee tweedekkers van het type Tiger Moth.

In 1953 wordt het 16de Escadrille gevormd. Beide eenheden gebruiken het lichte vliegtuig Auster Mk VI. Op 1 April 1954 echter staat de Luchtmacht officieel het 15de en 16de Escadrille af aan de Landmacht. Vanaf dat ogenblik krijgen de Air OP escadrilles de naam van Escadrilles van het Licht Vliegwezen van de Landmacht (LtAvn).

L18C


De Belgische Luchtmacht bestelde in 1947, 65 SV4Bs voor de Elementaite Vliegschool ter vervanging van de overige Tiger Moths. De laatste SV4B liep op 7 oktober van de band. De SV4Bs werden gebruikt voor "basic flight training" tot ze in 1969 werden vervangen door de Marchetti SF260.


Het escadrille van het Licht Vliegwezen te Brasschaat droeg als kenteken een "Bij" op de letter A met daarboven de koninklijke kroon. De bij kwam voor in het insigne van het glorieuze 6de Escadrille, opgericht door Koning Albert I. 369 Squadron draagt op zijn beurt opnieuw de "Bij" in zijn embleem. Symbool voor de traditie en als eerbetoon aan de rijke geschiedenis die voorafging.

L18C


Bronnen:
Vieilles Tiges van de Belgische Luchtvaart
Belgian Wings
Brussels Air Museum







terug naar boven