De DHC-1 Chipmunk werd ontworpen door Wsiewolod Jan Jakimiuk, voormalig hoofdingenieur voor PZL Warschau en ontwerper bij deHavilland Canada, als opvolger voor de DH82 Tiger Moth. De Chipmunk was het eerste opleidings- toestel dat werd gebouwd door deHavilland Canada, Downsview (North York) Ontario.
Het prototype vloog op 22 mei, 1946 onder de registratie CF-DIO-X en het ontwerp bleek een succes. In totaal liepen 217 stuks van de band in Downview waarvan de laatste in 1951. In Groot Britannië vloog het eerste toestel bij het Oxford Air Squadron in februari, 1950.
Uiteindelijk werden er in totaal 1283 gebouwd, waarvan 1000 in England, 217 in Canada, en 66 onder licentie in Portugal bestemd voor de Portugese Luchtmacht. De RAF was de grootste afnemer met 740 stuks. Zij werden ingezet in University Air Squadrons en Volunteer Reserve Flying Schools en dienden voor elementaire opleiding bij de RAF, het Army Air Corps en bij de Royal Navy. De Belgische luchtmacht ontving twee toestellen ter evaluatie. Een ging naar Goestsenhoven en één naar Brasschaat. De Belgische luchtmacht koos uiteindelijk voor de SV4.
Eind 1992 werd het toestel nog ingezet in volgende landen: Birma, Ceylon, Colombia, Chile, Denemarken, Egypte, Ierland, Irak, Jordanië, Libanon, Maleisië,Saudi Arabië, Syrië, Thailand en Uruguay. In Groot Britannië zijn er momenteel nog twee in dienst bij de Battle of Britain Memorial Flight voor de conversie op staartwiel, twee bij de Royal Navy, één bij de Army Air Corps en in Portugal blijven er zeven actief bij de AFA.
Het exemplaar in het 369ste SQN, is CHIP 1375, ex Portuguese Luchtmacht.
Specifications
Power Plant | 145 HP Gipsy Major | |
---|---|---|
Width | 34 ft 4 " | |
Length | 25 ft 5 " | |
Wing Surface | 172.5 sq ft | |
Gross Weight | 2100 lbs | |
Empty Weight | 1425 lbs | |
Seats | 2 | |
Maximum Speed | 155 kts | |
Cruising Speed | 90 kts | |
Service Ceiling | 15.800 ft | |
Range | 225 NM |