Procaer F.15 Picchio (Italiaans voor "Specht") was een nutsvliegtuig dat in Italië eind jaren '50 werd op punt gezet als verdere ontwikkeling van Stelio Frati's Falco en Nibbio ontwerpen. Net als zijn voorgangers, was de Picchio een conventionele laag-vleugelcantilever eendekker met uitzonderlijk mooie lijnen en met een intrekbaar driepunts landingsgestel.
Het prototype vloog voor het eerst op 7 mei, 1959. Een vliegtuig geschikt voor acrobatie uitgerust met stuurknuppel en vleugeldeuren. Opgebouwd als een houten constructie met een aan de buitenzijde vastgehechte laag aluminium voor een zeer gestroomlijnde afwerking en excellente prestaties. De roeren waren eveneens volledig uit metaal. Het was het allereerste toestel van Frati waarin metaal werd verwerkt. De vroege versies van Picchio deelden de zelfde houten constructie als de vroegere ontwerpen, maar hadden een dunne aluminiumlaag over de bovenkant van hun triplexbouw. De F.15E en F.15F, echter, waren volledig uit metaal. De productie van de vroege, houten Picchios werd uitgevoerd door Procaer Milaan. Procaer produceerde 15 exemplaren van het prototype.
Een tweede reeks van 54 toestellen werd door Procaer geproduceerd: de Picchio F15A. Het eerste toestel vloog op 16 maart 1960. Deze keer uitgerust met slechts één deur aan de rechterkant. Midden jaren zestig produceerde Procaer een derde reeks van 35 toestellen. De F15B had een groter vleugeloppervlak, grotere vleugeltanks en de centrale tank werd verwijderd.
De F15C Picchio: de vierde in lijn. Het eerste toestel vloog in 1964 en was uitgerust met een 260 HP motor, benzine tanks van 84.5 gallons en vleugeltiptanks. In het midden van de jaren '60, richtte Frati General Avia op als fabriek om zijn eigen ontwerpen te bouwen, beginnend met de F.15E. Slechts een paar exemplaren werden gebouwd, en het ontwerp werd op ijs gelegd tot een Oostenrijks bedrijf, HOAC in het midden van de jaren '90, het weer leven inblies. HOAC liet de dubbelzitter F15F bouwen bij Sokol Niznij in Novgorod, maar raakte financieel in de problemen en verliet Sokol met onverkochte cellen in diverse staten van voltooiing.
Stelio Frati werd geboren in Milaan, Italië in 1919. Hij studeerde af als werktuigbouwkundige aan de Polytechische te Milaan in 1943. Op het eind van de oorlog in 1944 werd Frati gevraagd om les te geven en hij vervoegde de luchtvaartafdeling als assistent professor. Na gedurende 10 jaar les te hebben gegeven, besloot hij in 1954 een nieuwe carrière op te bouwen als freelance ontwerper. Hij staat bekend als ontwerper van verschillende gekende vliegtuigen waaronder de Falco F8L.
Specifications
Power Plant | 180 HP Lycoming O-360-A1A | |
---|---|---|
Width | 30' 7" | |
Length | 24' 7" | |
Wing Surface | 131.5 sq ft | |
Gross Weight | 2470 lbs | |
Empty Weight | 1345 lbs | |
Seats | 4 seats | |
Maximum Speed | 196 mph | |
Cruising Speed | 184 mph | |
Service Ceiling | 18.200 ft | |
Range | 1090 SM |