Nederlands Franšais English

Do 27

De Dornier Do 27 was een Duits eenmotorig vliegtuig met STOL eigenschappen dat gefabriceerd werd door Dornier GmbH, wat later Fairchild-Dornier werd. Het toestel was ontwikkeld uit de Do 25, een vliegtuig ontworpen voor de Spaanse luchtmacht. De Do 27 vloog voor het eerst in Spanje op 8 april 1955, de productietoestellen werden gebouwd in Duitsland en het eerste vloog op 17 oktober 1956. 50 van deze toestellen werden geproduceerd in Spanje als de CASA 127.

De Duitse Luftwaffe en het Duitse leger bestelden 428 toestellen van deze Do 27A's en Do 27B's met dubbele besturing. Een latere versie met een breder landingsgestel werd de Do 27Q-5, dit was beschikbaar met drijvers als de Do 27S-1 en met een grotere motor en driebladige propeller als de Do 27H-2. De Do 27 was het eerste toestel dat in grote getallen werd geproduceerd in Duitsland na de Tweede Wereldoorlog.

In 1960 werden twaalf Dornier Do 27J-1 aangeschaft door het Licht Vliegwezen om als communicatie basis en als platform te dienen voor vrijval parachutisme opleiding. De laatste Do 27 vlucht in het kader van het Licht Vliegwezen vond plaats op 25 maart 1977.





Specifications


Power Plant Lycoming GO-480-B1A6 (270 hp)
Width 39 ft 5 "
Length 31 ft 6 "
Wing Surface 208.7 sq ft
Gross Weight 4080 lbs
Empty Weight 2365 lbs
Seats 8
Maximum Speed 125 kts
Cruising Speed 114 kts
Service Ceiling 10.800 ft
Range 695 NM