De PA18 Super Cub werd bij Piper in Lockheaven (VS)gebouwd vanaf 1949 tot 1994, goed voor een productie van 10.326 stuks.
1953 was een topjaar met een productie van 1043 stuks.
De PA18-150 ging in productie van 1954 tot en met november 1982. Initieel bedoeld als 'werkpaard' (watervliegtuig, ski-plane, sproeivliegtuig,
observatie en liaison, bushplane ) heeft de Super Cub ook veel furore gemaakt als trainer in tal van burgerclubs.
Het exemplaar dat deel uitmaakt van 369SQN (OO-MNM) rolde in 1979 uit de fabriek en werd in België voor het eerst ingeschreven door sprl Air Color die het
toestel gedurende meer dan 3000u gebruikte voor luchtfotografie, hoofdzakelijk gebaseerd te EBSP. De allereerste vlucht boven Belgische bodem had plaats op 13/5/80.
In April 1990 drong een volledige revisie van het toestel zich op (Smets Zwartberg). Het toestel is sindsdien gebaseerd op EBGG en kwam in 2005 in handen van de
huidige eigenaar.
Sindsdien is 'The Green Lady' een regelmatige gast op fly-ins en ook vaak te spotten boven het Europese luchtruim met regelmatige trips naar Frankrijk,
Duitsland, Nederland, Luxemburg en Engeland.
Specifications
Power Plant | 150 HP Lycoming O-320 | |
---|---|---|
Width | 35 ft 2.5 " | |
Length | 22 ft 7 " | |
Wing Surface | 178.5 sq ft | |
Gross Weight | 1750 lbs | |
Empty Weight | 930lbs | |
Seats | 2 | |
Maximum Speed | 132 kts | |
Cruising Speed | 100 kts | |
Service Ceiling | 19.000 ft | |
Range | 399 NM |